Bicikliszerelés házilag

Gyakran szar a biciklim, általában amit magam tudok azt magam is szervizelem rajta, persze mindenféle szaktudás, pénz és alkatrész nélkül. :-) Sőt, általában csak akkor állok neki szerelni mikor nagyon muszáj.... és már megállt, szétesett ,csörög-csattog stb.

Szóval kb 10 évvel ezelőtt vettem egy biciklit miután a tanyabájkomat
ellopták.
AKkoriban a kb 25 rongy az még kemény összegnek számított.
Rászántam hogy végre legyen egy normális biciklim.
Szaküzletben vettem.
Otthon csak annyi volt a dolgom hogy a pedálokat felszereljem.
Meg is tettem, de mivelhogy akkor nem akadt a kezembe villáskulcs így csak egy
kombináltfogóval húztam meg a pedál csavarjait.

Aztán mentem vele árkon-bokron, hegyen völgyön mindenen át.
De sose mostam le, sose volt fedett helyen soha nem karbantartottam igazán.

A karbantartás az annyiban kimerült hogy mikor elkezdett nyikorogni a lánc
akkor az egész hajtóművet láncostól tengelyestől lekentem fáradt olajjal.
Tehát a csapágyakat is szétszedés nélkül kivűlről beecseteltem.

Aztán kb 5 év múlva megkoptak a fékek.  Tehát akkor kénytelen voltam
utánállítani.
Utánállítás, néha-néha álligatások árán még bírta a fék pár évet.

AZtán mikor furcsa hangra lettem figyelmes és a fékpofa úgy lekopott hogy
fémig ami belemart a felnibe na akkor vettem rá új fékpofákat előre és hátra
is.
Az új fékpofák 300Ft/pár áron voltak, még ma is ennyi kb de szart sem érnek.
Fél éven belül teljesen lekopnak.

Defektem az volt jónéhány, de mindig betudtam foltozni.
Tehát a belső gumikat ~6 év után kellett kicserélni.

Aztán az első kerekem külsője is tönkrement. Akkorát durrant hogy azt hittem
bombát dobtak az udvarra.
Kimentem keresni hogy mi durrant de sokára jöttünk rá hogy a bicikli volt. Még
a felni is kihajolt... 

EZ történt 2006-ban.

Ezekután rohamosan elkezdett romlani a biciklim állapota.

Elkezdett szalajtani...  gondoltam biztos hátul a racsni a rossz.  De nem az
volt hanem elöl a középső fogaskerék.
Megkopott és egyszerűen megcsúszott rajta a lánc.
Gondoltam sebaj, kis köszörűkoronggal minden egyes fogat kimélyítettem mondván
így jobban rá tud akadni a fog és nem fog megcsúszni a lánc.
De nem segített, a lánc nem ment lejjebb, ugyanúgy csúszott csak így nagyobb
erő hatására tehát minimális volt a javulás.

Aztán nagysokára rájöttem hogy azért nem illeszkedik a fogakra a lánc mert meg
van nyúlva. Vettem rá újjat és megszűnt a probléma. Igaz most sem megy fel
teljesen a lánc a lánckerékre de legalább nem csúszik.
Tehát azt hittem hogy a fogaskerék a szar közben meg a lánc volt az.
Utánna a hátsó fogaskoszorún csúszott meg.  De rájöttem hogy azért mert az
olaj-homok keverék úgy berakódott oda hogy a fogaskoszorú fogai alig
látszottak ki onnan. De kivakartam így azóta is működik.

Tehát hosszútávon ez a fáradt olajjal való lekenés nem tett jót.  Az olajba
beleragadt a homok így az olaj-homok massza mindenre feltapadt, a váltó görgői
sem látszottak ki tőle stb stb.
De ha azt vesszük hogy 8 évig bírta így is a lánc...

Na miután első keréken full gumicsere, lánccsere megvolt utánna jött a váltó.
Menet közben többször feltekerte a küllő. Tehát ugye a váltó ki volt kopva,
elállítódva stb és túl közel került a küllőkhöz mígnem az egyik beleakadt. Ez
első pár eset mindig csak hirtelen fékezést okozott és a küllők kihajolása
mellett komolyabb kárt nem okozott. Váltót kikalapáltam és pár hónapig megint
jó volt.
De egyszer pont akkor kapta be mikor lendületben voltam...  a váltót
leszakította a küllő de úgy hogy szanaszét gurultak az alkatrészek az úton,
két küllőm meg óriási hajulással de megúszta az esetet.

De még így is hazatudtam vele menni. A lánc leért a földre és automata váltós
volt közbe. Össze-vissza föl/le ugrált a fogaskoszorún a lánc. De érdekes
módon nem dobta le csak akkor mikor a hátsó kerék ráment a láncra....


Ezekután vettem rá új váltót.  De az már csak egy évig bírta....  ugyanúgy
jártam mint a 8 évessel ...lekapta a küllő.

A 2. váltót és a láncot jól vastagon bezsíroztam mondván az olajat pillanatok
alatt lemossa az eső. Bár ne tettem volna.... beleragadt a homok és a massza
meg mindenhova rátapadt aztán a végén a láncot már fel sem lehetett ismerni a
zsírtól.
Spaklival vakartam le a végén a zsírt meg próbáltam lemosni kevés sikerrel.
Most már a 3. váltó van rajta. 1300-ért vettem a gazdaboltba.
A küllő meg a váltó találkozása miatt igancsak van egy nyolcas a hátsó
kerekemben.

Na ezekután egészen mostanáig nem volt vele gond.  Most szeptemberben kezdte
bowden szakadásokkal és csapágyproblémákkal.
A hajtókar csapágy kezdett el elsőnek nyikorogni majd recsegve megszorulni.
Próbáltam is kicserélni de sehogyan sem jött le a hajtókar.  Sőt majdnem
sikerült letörni.

De aztán egy kalapács meg csavarhúzó segítségével sikerült beljebb tekernem
azt a nagy tekerőt így megszünt a hajtókarok kotyogása és a nyikorgás is.
Azóta ráfoghatjuk hogy működik. Sőt ha üresbe megpörgetem akkor magától is
pörög még pár fordulatot tehát a szorulása minimális.
EZt a mai napig nem sikerült szétszednem.  Majd szerzek be hajtókar leszedőt
de akkor is csak akkor fogom leszedni ha már így sem működik.

Ezekután jött az első kerekem csapágya. Megszorult de ennek ellenére
közlekedtem vele még pár napot mert mindig a legrosszabbkor megy tönkre. Tehát
addig mentem vele amíg rá nem értem megszerelni és alkatrészt venni bele.
De viszonylag még felismerhető volt a golyókosár.
Megtisztítottam, minimális zsír bele és új csapágygolyók és így meg nem is
bírt ki egy hónapot sem. Megint nyikorgás, megszorulás de mire hazaértem vele
addigra a golyókosár már ki is esett.
Megint új csapágygolyók, de raktam  bele egy másik tengelyt is és még kevesebb
zsírt.
Bár most észrevettem hogy nemcsak a tengellyel és az azon lévő kónuszokkal sem
stimmel valami hanem a kerékben lévő persellyel sem, be van rágódva elég
rendesen. De mivel kerekem nincs másik így most ezzel járok, kíváncsi leszek
meddig bírja majd.
Ezekután az immár 10 éves hátsó külső gumim kezdett el puklisodni. De azt már
durrannás előtt kicseréltem.
Sőt úgy voltam vele ha már kiszerelem a hátsó kereket megnézem a csapágyakat
is mert úgy be voltak rakódva hogy azt sem tudtam kinézni hogy egyáltalán
ipari vagy kónuszos van-e benne.

Igazán meglepődtem akkor is.
A tengely az simán kijött és akkor láttam hogy sajnos csak kónuszos a hátsó
is.
Az egyik kellemes meglepi az volt hogy az egyik oldalt a csapágygolyók olyan
fitt állapotban vannak hogy még csak ki se estek a golyóskosárból!! 10 év után
még mindig tartotta őket a golyóskosár.
Sőt az egész televolt homokkal meg fáradt olaj masszával de kenése szinte már
nem is volt a homokon kívül.
De a racsni felöli oldalon nem fértem hozzá a tengely csapágyához.  
Pedig ott nagyon fontos lett volna hozzáférni mert oda úgy fel volt tekeredve
egy bálakötöző madzag hogy teljesen beért a csapágyig.  Pedig a csapágyat
nagymértékben takarja a racsni és egy "csődarabbal" (nem jut eszembe a neve)
használva áthidalóként lehetett vele megszorítani a belül lévő csapágyat.
De ez a csődarab úgy feltekerte a madzagot hogy alig tudtam róla levakarni.
Nézzétek meg:
Na így nézett ki mikor még bent volt:
 És így kiszerelve a "csődarab":
 
Igaz szar a képminőség de azért jól megfigyelhető rajta hogy be van rakódva
madzaggal...

Igaz szinte dugóként védte elméletileg a csapágyat de látszott hogy televan az
is homokkal.

De kiszedni, hozzáférni a racsni miatt nem tudtam. Erre megpróbáltam letekerni
a racsnit célszerszám nélkül.
Nem sikerült pedig igencsak nagy erővel beletudtam kapaszkodni:

Mert ott van belül a csapágy de nem férekhozzá, nem jön ki:
 
Két biciklikulcs pont illeszkedett a hornyokba:

De eltörtek....

Ezt a tekerőt is beleékeltem de ezzel sem tudtam megmozdítani a racsnit:
Erre kitaláltam hogyha nem jön le a racsni no problém kitisztítom így is.
Telefújtam csavarlazító sprével aztán azt meg kifújtam kompresszorral . EZt
addig ismételtem amíg a kézi pörgetés hatására meg nem szűnt a recsegés. Tehát
magyarul kimostam csavarlazítóval a csapágyat.  Igaz nem láttam bele mennyire
volt hatásos de nem lehetett hallani rajta hogy maradt-e még benne homok.
AZtán jött a következő gond: be kéne zsírozni... hozzáférés nélkül...  de
végül egy kis zsírt tettem középre utánna meg belefújtam azt is
kompresszorral.
Aztán észrevettem hogy a racsni elkezdett nagyon recsegni... hát wazze
valószínűleg sőt biztos is belement a csavarlazító és feloldotta benne a
homokot...
Pedig nagyon ügyeltem hogy a racsnira ne menjen a csavarlazító...  de
ezekszerint alul a csapágyperselyből mégis van átjárás a racsniba.
Na mivelhogy a racsnit nem tudtam leszedni így azt békénhagytam és
visszaszereltem a tengelyt és a csapágyakat és visszaraktam a hátsó kereket.
Ezzel a szereléssel elment az egész napom.
Ha lenne célszerszámom mindenhez akkor gondolom nem ment volna rá az egész
napom.
A racsnival meg úgy vagyok hogyha bedöglik és szalajt akkor max örökhajtóssá
teszem a küllőkhöz való drótozással és megy tovább amíg ki nem cserélem azt
is.

AMúgy azt még nem írtam hogy vásárlás után pár évvel szereltem rá óriási nagy
csomagtartót kosárral hátra meg két dinamót.
A csomagtartóba a wc csészétől kezdve a monitorig vittem már mindent. Volt
olyan ami olyan nehéz volt hogy majdnem hátraborultam vele. Aztán mégis az
elsőkerekem lett elsőként csapágyas.. ezt nem értem.

Vagy hátul szinte már szigetelőként hatott a kosz? Bocs hogy ilyen hülyeséget ilyen hosszún... de nem bírtam kihagyni az ellenpéldát...  hátha valaki ebből is tanul.
Tehát nem lebecsülni a bicikli karbantartás igényét sem!!
Mert én úgy voltam vele ha a 30 éves tanyabájkok amik szintén soha nem
karbantartottak szaladgálnak probléma nélkül akkor én minek piszkáljak bele
úgy hogy nem is értek hozzá....
Most én ott tartok hogy a vázon kívül minden szar a bringán. De a váz az
legalább jó nehéz és erős acél.
A biciklim is rohadt nehéz.
Szóval majd ha lesz pénzem akkor veszek bele ipari csapágyas kerekeket.
Meg kicserélem a kormány és hajtókar csapágyakat, bowdeneket, váltókarokat,
fékpofákat stb stb stb.  

Ui: egy teszkóbájk meddig bírná nállam? D
Ja és ha egy kónuszos csapágy kibír 10 évet karbantartás nélkül akkor mennyit
bírhat egy ipari csapágy???
 

7 megjegyzés:

  1. Egy racsnileszedő minimális tétel és hasznos:

    http://bringabutik.hu/vasarlas/szerszam/fogaskoszoru-racsni/zoggie-racsnilehuzo-szerszam.html

    Rá egy 24-es villáskulcs és még ekkor is kalapáccsal kell ütni a végét (ennyire rá tud rohadni). Racsnival fenn nem is lehet csapágyat szerelni / beállítani, amint leszeded ugyanolyan egyszerű munka lesz mint az első csapágynál (bemaródással ne törődj, nem tökéletesen de jódarabig még elgurul).

    Szintén a hajtókarlehúzó sem egy drága dolog, tisztításhoz is jól jön:

    http://bringabutik.hu/vasarlas/szerszam/monoblokk-hajtomu/icetoolz-hajtokarlehuzo.html
    (egy hosszú 8-as imbusz kell hozzá)

    A középcsapágyat úgy kell beállítani (akár hajtókarral fenn), hogy a hajtásoldallal ellentétes oldalon a zárógyűrűt lazítod majd a belső csészét beljebb tekered / beállítod és a végén a zárógyűrű vissza. Ez hasznos hozzá:

    http://bringabutik.hu/vasarlas/szerszam/monoblokk-hajtomu/bbb-multihook-kormoskulcs.html

    Ha vacak a váltó akkor szabadulj meg tőle és a láncot méretre szabva használd egysebességesnek.

    VálaszTörlés
  2. Köszi a tippeknek!
    Hajtókarlehúzó felejtős már, mikár már szét vannak verve a hajtókarok.
    Amúgy ha végképp nincs váltó akkor sokszor csak egysebességesként használom mint egy tanyabike-ot, ezt már sajnos alkalmaznom kellett. :-(

    VálaszTörlés
  3. haver, hát ez kurvajó XD fájdalomig röhögtem magam a cikken :D te vagy a sufnituning királya! ez a kompresszorral zsírozás kiverte a biztosítékot XD nagyon nagy vagy :)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon tetszett az írásod!!
    Neked írni kellene,nem biciklit szerelni!

    VálaszTörlés
  5. ez krvajó gyerekek, asztal alatt fetrengek a nevetéstöl:DD

    VálaszTörlés
  6. Örege az számból vetted ki a szót.Mintha magamat láttam volna.Viszont egy célszerszámot találtam amivel le tudom szedni a hátsó fogaskerekeket. Ez nem más mint egy speciális festékkaparó aminek mérete pont akkora,hogy belemegy az agyba és nem sérül. A lapos végét beteszem egy satuba és lecsavarom. Viszont most láncfeszítővel görcsölök,mert nem tudom visszatenni. A váltó nélküli ötlet a lánc méretre szabása jó ötlet.Használni fogom.

    VálaszTörlés