Hűtőgép gázhiány

Bizony bizony, pláne most a nyári kánikulákban döbben rá sok ember hogy többé elbúcsúzhatnak lőn szeretett hűtőszekrényeiktől. Mert amíg a többség elektromos cucc füsttel működik addig a hűtőgép gázzal. Hőtőgázzal, hűtőközeggel, freonnan, R600a meg ki hogyan hívja. Ha kijön a számítógépből a füst akkor nem működik, ez mindenkinek világos. Ha a hűtőgépből kijön a gáz... na mi lesz na mi??? Hát működni fog csak hűteni nem.
Sokakat megtéveszt, sokaknak jön az a defekt hogy zúg a hűtőgép de nem hűt. Ez azért van mert kijött belőle a gáz vagy már csak kevés gáz van benne. A hűtő termosztátja érzékeli hogy basszus, betettél egy meleg pacalpörit vagy akármit és be is kapcsolja rögtön a kompresszort hogy legyen már végre hideg. Csak a probléma ott kezdődik hogy a kompresszor csak akkor tud csodát tenni (hideget varázsolni a melegben) ha van is a csövekben gáz, méghozzá megfelelő mennyiségű gáz. ha sok az sem jó, ha kevés akkor meg pláne nem. Ha meg semmi akkor az a legrosszabb.
A hűtőgép csak zúg zúg de nem hűt.  Ez nagyon gyakori jelenség, pláne az idős hűtőknél. Ha hűt de nem eléggé az lehet dugulás is a rendszerben vagy gázhiány. Ha egyáltalán nem hűt akkor általában egyáltalán nincs benne gáz.

Lehel gépeknél 25 év alatt, Minszk gépeknél 30 év körül (újjabb hűtőknél már 8 év alatt is - köszönjük fogyasztói társadalom) simán kidiffundál a gáz a csöveken keresztül is,  és akkor jön az említett defekt: zúg de nem hűt.
A gáz van amikor fokozatosan (kis lyuk a rendszeren) vagy hirtelen is eltűnhet a rendszerből (mert pl eldurrant a keretfűtés vagy dekopírfűrésszel vagdostad le a jeget... a csövekkel együtt leolvasztás közben) .
Mondok is egy példát. Van egy lehel fagyasztód. Az egér az amúgy is rozsdás csöveit (kondenzátort) hátul össszepisálja majd az egérpisa igencsak nagy korróziót tud kifejteni. SZó szerint szépen lassan kimarja a csövet és elkezd szépen lassan leereszteni a hűtőd.
Ahogy fogy a hűtőgáz elsőnek nagyon elkezd jegesedni a fagyasztód majd ahogy mégkevesebb gáz van egyre szarabbul fog hűteni és egyre többet fog fogyasztani. Mert ha kevés a gáz akkor a kompresszor már állandó üzembe kapcsol és folyton zúg a hűtőd, tekeri a villanyórát, de a termosztát soha nem kapcsol ki mert soha nem lesz már benne elég hideg. Ha -20 helyett -10 van a frigódban akkor még kopog a hús, vidáman mosolyog a jég az ajtón, de -10 fokon sokkal előbb megromlik a cuccod. Te szidod a teszkót, vagy a ferit aki disznóvágáskor biztos tavalyi kóstolót adott stb, a gyerekek is a szalmonellát biztos az oviban kapták el és véletlenül sem azért mert nincs elég hideg a hűtőben és romlanak a kaják, vidáman szaporodnak a bacik.
Ezért mindig legyen egy hőmérő a hűtőben vagy áramfogyasztás mérő a dugóján. Mert ha -20-nál melegebb van a fagyasztódban (csumáratekert hőfokszabályzónál is) akkor bizony romlanak a cuccaid és akkor döglődik a hűtőd.  A megugró áramfogyasztást is okozhatja egy defektes hűtőgép is.
A legrosszabbik eset az mikor hirtelen illan el a gáz a hűtőből. Tegnap még fagyasztott, mára már a szomszéd is véres vízben tocsog.
Na ilyenkor lehet hívni a hűtőgépszerelőt, egy gáztöltés mai piaci áron kb 20 ezer Ft. És attól is függ hogy hol lyukadt ki, betudják-e foltozni a szerelők stb. Mert a "gázos" hűtőt nem mindig lehet javíttatni.
Ezért csóró családok egy gázos ügy után hűtő nélkül maradnak. Nomeg gáz az is ha a fél disznó is tönkremegy a fagyasztóládában...
Én is jártam így, nem is egyszer. De 20 évesnél fiatalabb hűtőm soha nem is volt. :-(
Van itt pl ez a hűtő is:
Zúg de nem hűt. Freon gáz volt benne amíg ki nem szökött belőle. De a freont már betiltották. Az újjabb hűtőközegek, hűtőgázok probán bután, izobután stb -re épülnek.Tehát erősen gyúlékonyak. Az R-el kezdődő hűtőgépgázok pl az R600a is jelen tudásom szerint is éghető, robbanásveszélyes. Az új gyártású hűtőgépeknél ezért a világításkapcsoló nem is a hűtőtérben helyezkedik el hogy egy esetleges szivárgás esetén a dohányos, hajszárítós stb tulaj nehogy felrobbanjon. Mert az újjabb hűtőgépek felrobbanni is tudnak:
Itt van ez a cikk pl:
http://index.hu/bulvar/2009/08/20/felrobbant_a_huto/
------------------------------------------------------
http://index.hu/bulvar/2009/08/20/felrobbant_a_huto/

Felrobbant a hűtő



2009. augusztus 20., csütörtök 09:16

Egy brit család arra ébredt, hogy szétrobbant a hűtőjük, ráadásul az éj közepén.
A hatalmas durranás elsőként a családanyát ugrasztotta ki ágyából, aki aztán fiát is ugrasztotta. Az 55 éves nő és 28 esztendős fia azt hitték bomba robbant, vagy legalábbis egy teherautó rontott házukba.
Döbbenten szembesültek a konyhában azzal, hogy lerepült a hűtőszekrény ajtaja és minden tele van étellel. A robbanás leválasztotta a fűtőtestet a falról, megnyomorodott a mikrosütő és összetört szinte az összes porcelánedény.
A család kihívta a tűzoltókat, akik tanácstalanok a robbanás okát illetően. Abban biztosak, hogy a hűtő robbant, de hogy miért, fogalmuk sincs. 2001-ben gyártották, a céggel már kapcsolatba lépett a család.
A hűtőben csak friss élelem és zöldségféle volt, sem alkohol, sem szénsavas üdítő, sem erjedésre hajlamos innivaló.
-----------------------------------
Hűtőközegekről egy ajánlott olvasmány:
http://adf.ly/2EEha

Na ugye hogy robbannak az újabb hűtőgépek... Akkor mekkorát robbanna egy fagyasztó? Vagy a légkondi? :-) 
Ezért gondoltam én arra hogy a képen látható zöld lehel hűtőgépet is megpróbálom feltölteni házilag PB gázzal. Elméletileg azzal is hűtene valamennyit. Nekem nincs pénzem rendes javíttatásra.  Dohányozni nem dohányzom, meg kevés gáz kell bele, max reggel meg kitálal nekem, nem lehet ez olyan veszélyes dolog. Aki ért hozzá, kérem írja le hogy hogyan kell hűtőgépet, PB palackról gázzal utántölteni házilag célszerszámok nélkül! Válaszod előre is köszönöm!

44 megjegyzés:

  1. sehogy nem ajánlom. Talán öngyilkos jelölt vagy?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Utántöltés csak az eredeti gázzal lesz Ok. R600a kapható a hűtéstehnika áruházban engedély nélkül. Az utántöltéshez meg kell nyitni a töltőcsonkot és oldható Schrader szelepet kell rákrimpelni (forrasztani nem szabad mert az r600a éghető) le kell vacuumolni (vizpárát kiszivni) és töltöszelepen betölteni az előírt mennyiséget (mennyi is az?) tehát kell vacuum szityózó és töltöszelep plusz célszerszámok! Nem házilagos barkács meló!

      Törlés
  2. Mondhatni úgy is, nekem mindegy. A sorsra bízom az életem. Ha úgy van megírva akkor tökmindegy hogy a hűtőgéppel robbanok fel, vagy elgázol egy autó, rámesik egy meteor stb, úgysem kerülhetem el.

    VálaszTörlés
  3. kisse fatalista hozzaallas. neha szokott lenni a neten ingye elviheto is... bar ez egyre ritkabb. es a szallitas is maceras lehet. hacsak nincs ismerososd aki kocsival koslat errearra es ingye elviszi neked... a faygasztonkat anno toltottek feleve (regi gorenje de joallapotu igy megerte meg) es 12ezret kertek erte. meg igy is olcsobb mint egy 100ropis uj huto. plane ha felrobban ;-)

    VálaszTörlés
  4. Na épp ez az, a szállítás. A régi hűtők nem nagyon bírják, ha lenne valaki aki elhozza akkor is a sok kilométer rázkódás már épp elég egy régi hűtőnek hogy kieressze a gázt.
    Sajnos nekünk a szerelőnek a kiszállási díja is igen magas hisz nincs helyben hűtőgépszerelő.
    Tehát a netes ingyen elvihető nekem nem járható út mert többnyire messze van. A kiszállási díjból néha kapok helyben működőt.
    Én inkább a faluban a pár ezer Ft-ért hirdetett hűtőgépre szoktam lecsapni ha nagyon kell. Sokan akik megveszik a 100 ezrest a régit néhány ezresért már odaadják. Feltéve ha nem csereakcióban vették az újjat...
    Csak az ilyen régi gépeknél tényleg minden nap működés ajándék már és nem mindig tudok kifogni olcsó vételt mikor meghasal a régi. Tehát valahogy csak meg kéne tanulni ezt az utántöltést... :-) D

    VálaszTörlés
  5. Vagy a gaz helyett veszel egy ujsagot es elmesz dolgozni kulfoldre..aztan elfelejted ezt a remalmot..

    VálaszTörlés
  6. Hát baszki ahhoz képest hogy tök jó dolgokat írsz sztem tényleg nem kéne ilyen fatalista módon hozzáálni:-) azt hittem ez vmi vicc hogy robban az r 600 ehhez kepst bumm tényleg!Ez a nagy hűtő közeg amiről papolnak ??? Baszki izobutan

    VálaszTörlés
  7. Hát, nekem is meglógott a gázom, most várom a szerelőt ,remélem megúszom 10/e alatt,különben zsíros kenyér lesz a mindennapi betevőm.Ha javíthatatlan hát arról ne beszéljünk mert így is szét robban a fejem.A telószámlám is az egekbe, mire találtam egy remélem normális szerelőt.Még nem látom a következményeket,csak reménykedek
    hogy aránylag kibírhatóan jövök ki az egészből.Izgi.
    szörnyűek az árak,

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én béna voltam, és "persze" késsel,mi mással próbáltam a fagyóból a jeget eltüntetni... Naná, h kiszúrtam a falát, és a gáz szépen elszállt belőle. Mennyiből úsztad meg a javíttatást?

      Törlés
    2. Én a hús kloffóló széles fejével vertem le,nagyon fasza volt ,jól ment ,gyorsan

      Törlés
  8. Házilag nagyon nehéz megcsinálni. 1. Pontosan meg kell keresni a lyukat ahol elszált a gáz, majd ha megvan gondosan befoldozni. 2. vákumozás, száritás a rendszerben ami házilag kissé nehézkes. 3. Pontos tizedes mérö ami kiméri a gázt, mert ha sokvan benne nem jó, ha kevés úgyszint nem jó, annak meadott pontosnak kell lennie. 4.Folyékony álaptban beletölteni, majd mivel irtózatosan robbanás veszélyes ezért láng forrasztás kizárt, igy csőkötésekell kell összetoldani a cső csatlakozásokat ami házilag kivitelezhetetlen. Mindenhogy egy szerviz segitsége kell, hogy működő képes legyen a jó öreg Lehel hűtö Jászberényből. Zola

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. https://www.youtube.com/watch?v=4TgayMEPC_U

      Törlés
    2. szia
      tudsz Jászberényben olyat aki kijon házhoz?

      Törlés
  9. Én mint szerelő évek óta propán-butánt használok háztartási hűtő/fagyasztók töltésére.A technológiát magam dolgoztam ki.Lánggal forrasztom.Megmondom őszintén NAGYON ÉRTENI KELL HOZZÁ.Házilag esélyetek nincs megjavítani.A tudást meg kell fizetni.Ez van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagy a mellényed nem gondolod hogy undorito a nagyképűséged!!!!!!

      Törlés
    2. ha el lehet érni téged valami módon én megfizetem neked rendesen de nem szeretném kidobni a 6 éves hűtőmet.Tudom hogy nem lesz olcsó de ha a technikád már máskor is bevált akkor lehelj életet a hűtőmbe ennyi minden vágyam.

      Törlés
    3. https://www.youtube.com/watch?v=4TgayMEPC_U

      Törlés
    4. https://www.youtube.com/watch?v=4TgayMEPC_U

      Törlés
    5. https://www.youtube.com/watch?v=yT5LcXzAeiQ

      Törlés
    6. János Cucin te megtudod a rossz hűtődet javítani? A kolléga igazat írt.Én is szoktam a propán-bután töltést csinálni. Valóban a tudást kell megfizetni és az nem nagyképűség.

      Törlés
    7. szia
      én is kérnék elerhetoseget

      Törlés
  10. hosszab ideig áll egy fagyasztó szekrény (1év) attól tönkre mehet?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha voltak már rajta kissebb lyukak akkor igen.
      Tehát bennevan a pakliban a dolog.
      Szerencsefaktor, bedugod aztán vagy hűt vagy nem.

      Törlés
  11. Pedig egy öreg Lehelnek, ha be lehet foltozni a rendszerét, és jó a kompresszor-termosztát, akkor érdemes megtöltetni.Ezek a kínok kínját képesek átélni.Nekem a mostanit kolesz szobatársam hagyta rám, rossz volt a termosztát, nem kapcsolt ki a kompresszor, de hűtött, mint az őrült, minden megfagyott benne.8 hónapot ment szerencsétlen kompresszor folyamatosan.Amikor az enyém lett, vettem bele egy termosztátot(szállítással 5kFt) kicseréltem, tökéletesen működik azóta.

    VálaszTörlés
  12. Pedig egy öreg Lehelnek, ha be lehet foltozni a rendszerét, és jó a kompresszor-termosztát, akkor érdemes megtöltetni.Ezek a kínok kínját képesek átélni.Nekem a mostanit kolesz szobatársam hagyta rám, rossz volt a termosztát, nem kapcsolt ki a kompresszor, de hűtött, mint az őrült, minden megfagyott benne.8 hónapot ment szerencsétlen kompresszor folyamatosan.Amikor az enyém lett, vettem bele egy termosztátot(szállítással 5kFt) kicseréltem, tökéletesen működik azóta.

    VálaszTörlés
  13. leírom neked, de csak saját felelősségedre csináld meg!!! előszöris, megkeresed hol szivárog a hűtö rendszer. szappanhabbal végig bekened, és ahol látod, hogy szivárog, eltömíted. vagy beforrasztod, vagy valami tömítőanyag. body mondjuk. aztán ha ez megvan fogsz egy öngyújtót, kiszeded belőle a töltő szelepet. megfúrod valahol a hűtőgép csövét, ahol bele tudod tenni a szelepet, lehetőleg réz részen. ezután beleforrasztod. ro55-öt használj forrasztózsír gyanánt. jól tapad. ezután öngyújtó gáztöltővel feltöltöd a rendszert, és ellenőrzöd, nem szivárog e. bekapcsolod a hűtőt. ha túl sok a gáz, leengedsz belőle; és láss csodát! :) fagyaszt.

    VálaszTörlés
  14. én nem érzek magamban annyit hogy ezt kivitelezhessem ezért keresek egy ügyes mestert.aki igy az általad alapján meg tudja csinálni annak én kifizetem a fáradozását csak leheljen életet egy tipp topp hűtőbe ennyi minden vágyam.de gáz amúgy már szerintem nincs benne mert van rajta egty töltőszelep de azon már ki semmi nem jön hiába nyomod a tűt.akár téged is megkérnélek hogy csináld meg nekem és akkor neked fizetek a munkáért.nekem tök mindegy csak legyen jó a hűtő!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. https://www.youtube.com/watch?v=4TgayMEPC_U

      Törlés
    2. https://www.youtube.com/watch?v=yT5LcXzAeiQ

      Törlés
  15. emberek, ez a pb toltes csak egy rossz vicc, ugye ????
    idozitett bombat csinalni a hutobol? kimeriti a kozveszely okozast, rossz esetben a terror cselekmeny elokeszuletét. Esetleges robbanas eseten pedig vegrehajtott cselelmeny, 200ev borton. Tenyleg van, aki igy javít?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az izobután (R600) pont olyan éghatő mint a propán -bután, Akkor miéet lenne veszélyesebb??? Egyébként a régi R 134-hez közelebb áll, csak kb. kétszer annyit kell betölteni( kb. 100gramm ) Neken a szerelő tegnap egy óra alatt újra töltött, és szerinten szarul gyorsan összebaszva egy óra alatt, ellenőrzés nélkül, úgy hogy a mélyhűtő rész kb. -1 fokot ért csak el elment, azzal hogy siet.
      Közben még lehet hogy a kompresszort is hazavágta a rázogatásokkal, mert azóta kopog amit előtte soha nem csinált. Mondtam neki, hogy elektromos vonalon én is szervízes vagyok, még is kibaszott velem. Kívánom neki csak akkor lankadjon a fasza ha használhatná! Sajnos vannak gazemberek, persze számlát sem adott, így jártam, ma ritka az aki megbízható, tisztességes.Az látszott hogy a palacja szinte üres mert melegíteni kellet, de hogy az 50gramm kb. 1000Ft árú gázon szarrágjon valaki, hát ki vagyok akadva. Most mit csináljak? Hát a neve Szántó Gábor Tel: 70/3149600, http://www.hutogep-szerviz.hu/arlista az elérhetősége.Egyébbként nem az a problémám, hogy 15000Ft- fizettem, csak az, hogy nem azt kaptam amit egy igazi szaki már öt éve adott, persze a Szántó úr le dilettánsozta, Amikor 24 óra után felhívtam, hogy a hűtő már 4-es ( a 7-ből) állásnál nem kapcsol ki, és csak 24fokig tud hűteni lesajnált használjam így.( Biztos hogy még kevés a munka gáz. )
      Az vigasztal legalább van szelep.
      Legközelebb az ilyen sietős embernek csak a felét fizetném és ha semi baj akkor a többit. A selejtes redőnynél bevált, vágta a pofákat, de két nap múva megoldotta hibátlanul!!
      Tanulság ne hagyjuk magunk.

      Törlés
  16. Na hála nekem megcsinálta egy ügyes szaki a hűtőmet 6éves inox Elektrolux.Sokat kerestem mire ilyen szerelőt találtam mondhatom profi a pali.Nem volt olcsó mert 25-öt fizettem de el jött,elvitte,megcsinálta,nyomáspróbázta,és vissza is hozta persze előtte elinvitált a műhelyébe hogy ellenőrizzem a készüléket működés közben.Az első fkalap azt mondta panelhibás,elkért öt pénzt a kiszállásért és eltiplizett szerinte kuka.
    Aki megcsiálta az is a panelnál találta a hibát de nem volt rest és megcsinálta.Kivágta a hátulját profi módon,megcsinálta és vissza is rakott mindent rendben éppen látszik a helye de nem kellett kidobnom a drága hűtőt és megy tovább sőt adott rá egy év garit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tégy véle(ünk) jót és oszdd meg az elérhetőségét

      Törlés
    2. Jo lenne tudni ki is ez a szaki mert, a 3 eves gorenje valahol lukas es mindenhol csak annyit mondanak, hogy ki kell cserelni az egesz hutot dobjuk ki

      Törlés
  17. A javítás utáni gázhiányt sikerült megoldani.
    A kínai boltban gázgyújtó utántöltőt sikerült vennem tiszta butánt ( butane) ! ezzel 10 grammonként növeltem a gáz menyiségét, ami a teljesítmény mérőn, és a hőleadó egyre melegebbé válásán jól követhető. A felvett teljesítmény 90W-ról fel ment 123W-ra a harmadik 10 gramm után. A hibák: szőrcsögés, koppanás már 20 g + rátöltés után teljesen eltüntek. Ez mutatja bizony a szerelő tényleg spórolt a gázzal.Egy nap járatás után láttam egy kicsit már sok a gáz, így annyit kiengedtem ( kb. 5g ) hogy a felvett álandósult üzemben a fogyasztás 115W. legyen, nert ez volt a új korában mért érték.
    Na ezt a finom beállítást nem végezte el a profi szerelő. Most csendben hibátlanul dolgozik a tizenéves hűtő. Tehát nem lyukas
    (eltelt két hét) nem kompresszor hibás, az új forrasztások is jók-hogy pozizívít is mondjak Szántó úr munkájáról.
    Ja és a 125g gáz csak 500Ft-ba került.( amiből még kb. 90 megmaradt.)
    Az utántöltést a kiszálással egyébként 10000Ft-t válalja. ( megkérdeztem !)-hát ezt most nem veszem már igénybe.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Milyen gáz volt eredetileg a hűtőben?

      Törlés
  18. Ha valaki használni akarja az újításomat ,jog díjat fogok követelni!

    VálaszTörlés
  19. Az igen, ezt komolyan írta valaki ezt a "cikket" ?
    "Mert amíg a többség elektromos cucc füsttel működik addig a hűtőgép gázzal" XD neee komolyan, füsttel működnek az elektromos eszközok micsoda egy idióta lehet valaki aki ezt leíraja... Mert füstöl a számítógép ha tönkremegy ... igen zárlat olozta hő megolvasztja a nyákot vagy valamit (műanyagot) az füstöl ... Idióta
    A következő: Nem a csövön "Diffffffundál" el, hanem a tömitéseknél szivárog el a gáz.
    És műkodik csak nem hut.... szoval nem működik ugyanis a feladata higy hűtsön tehát ha nem hűt akkor nem működik.. omg
    Utolso pedig, hogy a hűtőben nincs semmi varázslat XD simán egy adiabatikus folyamattal működő gép (egy hőszivattyú).

    VálaszTörlés
  20. Átvitt értelemben gondolta a cikk írója a füsttel működést. :-)) Mert bizony, szinte minden elektromos alkatrész, füsttel működik...
    Gondold végig, mielőtt leidiótázol valakit.

    VálaszTörlés
  21. r600a -at lehet engedely nelkul vasarolni 420gr gondolok

    VálaszTörlés
  22. Annak akinek a tudást kell megfizetni irom.Gondolj bele ha a sebész is ezt mondja az ágyad felett.

    VálaszTörlés