Szalajt a bicikli

Hőn szeretett kerékpáromra kb 1 éve költöttem. Új lánc, váltó, első lánckerék. Hátsó fogaskoszorú ( Shimano ) viszont már 14 éve hogy bírja. Kissé kopott, néha kihagy a racsni de sebaj, még viszonylag üzembiztosan megy. :-) D
De most több mint 1 év és 4000 km kerekezés után egyik pillanatról a másikra elkezdett szalajtani de cudarul. A fogaskoszorúra gondoltam, hisz az még eredeti alkatrész a kevés megmaradt közül aztán rájöttem hogy az első lánckeréken ugrik a lánc. Ha átváltok elöl a legkissebb lánckerékre akkor nem szalajt. Ha felváltok akkor meg igen. Jobban szemrevételezve viszont láttam hogy persze hogy szalajt úgy ki van nyúlva a biciklilánc hogy már szinte nem is illeszkedik a lánckerékre.
Igaz a kerékpárt karbantartani sohasem szoktam, mikor már valami végképp használhatatlan akkor kicserélem egy másikra.
Mert ha valaki nem tudná, alapbicikliken amiket a lakosság 90%-a használ, olyan gyenge minőségű alkatrészek vannak, hogy a karbantartás annyit segít csak, mint erdőtűzben a mókuspisi.
Én is vettem a láncot 1200 Ft-ért újonnan, nos biztos nem fogok hozzá venni láncnyúlásmérő célszerszámot 1000 Ft-ért, illetve WD-40-et 900-ért, vagy lánckenő műszerolajat 400 Ft-ért stb. 

A lánccal viszont az a baj hogy nagyon alattomos jószág.
Pl ha kinyúlik a lánc az a váltónak sem tesz jót, a váltóhoz hozzáérő lánc már szinte ledarálja a fémet:
Láncszakadásom még sohasem volt, de viszont szalajtás a lánc hibájából annál inkább. Mert a kinyúlt láncot elsőnek észre sem venni, lassan de biztosan a kinyúlt lánc elkezdi kinyújtani a lánckerekek fogait is, majd mikor már elér egy kritikus szintet a kopás akkor egész egyszerűen a lánc megcsúszik a lánckeréken.  Na ilyenkor van szívás, mert új lánc illetve új fogaskerék is kellene. Ha időben veszek új láncot akkor megmenekül a lánckerék. De ha már szalajt akkor általában nemcsak láncot hanem lánckereket is venni kell hozzá. Még a leggagyibb alkatrész beszerzése sem egyszerű minimálbéres emberkéknek.
Nekem is szalajt, igaz az alsó lánckeréken 1-esbe még nem szalajt, de én gyorsabban akarok menni ráköltés nélkül.
Nos így néz ki az a lánckerék amit már elkoptatott a lánc:
 Amíg a fenti lánckerék 1 éves, addig az alábbi képen lévő shimano fogaskoszorú 14 éve bírja a strapát és épphogy csak "lebeg" egy kicsit rajta a lánc:
 A lánckerék már jobban hasonlít egy körfűrészkorongra:

A kinyúlt lánc nem illeszkedik a fogakra:
Akkor most mitévők legyünk??? Régen az ilyen kinyúlt láncokhoz, meg körfűrészkoronggá kopott lánckerekekhez fúrógépbe fogható csiszolófejet használtam, kiköszörültem vele a lánckereket annyira hogy rámenjen a kinyúlt lánc is.
Nade a fenti képhez hasonló fúrócsiszolóm elkopott és nem volt másik. Akkor meg kell csinálni máshogy.




Van egy überbiztonságos flexem:
A korong is megviselt de még láncprofil alakításhoz biztosan jó lesz.

Sajnos még ez a korong is túl nagynak bizonyult, de megpróbáltam egy kicsit flexelni a lánckeréken hogy jobban illeszkedjen rajta a lánc. Nemigazán fértem hozzá (mert ugye az első négyszögtengelyes lánckerék leszedése fél nap kalapáccsal) meg nemcsak az olcsó (ingyen) hanem a gyors (rögtön azonnal) munkákat engedhetem meg magamnak tehát gyorsan flexeltem rajta és ilyenre sikerült:

A legnagyobb lánckereket sosem használtam mert nem működött a váltó hogy oda is felváltsak, de most felraktam kézzel, a szinte eredeti fogprofilon mintha csak lebegne a lánc olyannyira kinyúlt már:

A két fog közötti teret akartam bővíteni a flexel, mondván ha a lánc is nagyobb lett akkor nagyobb lánckerékkel megoldhatjuk a dolgot. Aztán én is csodálkoztam de megoldotta a gondot, már nem szalajt, nyertem jópár napot, esetleg jópár kilométert amivel elodázhatom az új lánckerék és lánc vásárlását.
Nézzétek meg, sokkal jobban illeszkedik a flexelés után a lánckerékre a lánc, szóval ilyen lett:

Persze tökéletes megoldást a fúrógépes csiszoló hozna de hát csak ha flex van nincs mit tenni. :-)
De mint látjátok van mégegy esély a továbbhaladáshoz, még akkoris ha nincs pénz szaladni a boltba. :-) D
A következő dolog a középcsapágyszerelés lesz:
 

17 megjegyzés:

  1. MÉH telepen bagóért kapsz jó állapotú hajtóművet. Pár száz forintból minden alkatrészhez hozzá lehet jutni, vannak kitűnő állapotúak. múltkor egy 7000Ft-os első kereket úsztam meg 150Ft-ból.

    VálaszTörlés
  2. Nem igaz bakker hogy nem tudsz beszerezni egy kis fáradt olajat vkitől vagy csak simán megkéred a kutast adjon már egy pár lityit és máris megoldottad a láncod kenését.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Fáradtolajat azért szoktam használni ha nagyon nyikorog.

      Törlés
  3. Remélem, még sokáig "hű" társad lesz ez a bicikli!

    VálaszTörlés
  4. "Igaz a kerékpárt karbantartani sohasem szoktam, mikor már valami végképp használhatatlan akkor kicserélem egy másikra."

    kb eddig volt érdekes a cikk, már ha egyáltalán. Egy kerékpárt igenis karban kell tartani.

    VálaszTörlés
  5. Na ezt hívják kreativitásnak ! Gratula

    VálaszTörlés
  6. Gratulálok!! Kreativitás, magyaros virtus! Kollégámmal éppen azt beszéltük, hogy egy flancos nyugati bringaszervizes zokogva kardjába dőlne ezeket hallva!

    VálaszTörlés
  7. Horinka Tamás, amatőr bringaimádó írtam a hozzászólást.

    VálaszTörlés
  8. Igazi Mekk Elek féle javítás. Gondolom szörnyülködést akartál hallani, és elégedett vagy :)

    VálaszTörlés
  9. Ha a pedálról lecsúszik a lábad, akkor ez a flexelt lánckerék csontig belevágnak a lábasba. Tényleg megéri így spórolni pár ezer forintot?

    VálaszTörlés
  10. Szerintem te egy igazi fillérbaszó sóher vagy, ha úgy állsz a dologhoz, hogy egy rozzant fkexszel megcsiszoltad a lánckereket, és néhány nappal elodáztad a cserét. Előbb-utóbb úgyis eljön a csere, mert ezek az alkatrészek idővel elkopnak, akármennyire jók és márkásak. Egy egyszerű lánccsere, és évekig semmi gond. Nem kell hisztizni, hogy 1200 Ft egy kurva lánc, hanem sírni kell, hogy ekkora rohadt sóherek vannak a világban. Veszel egy új láncot, aztán néhány évig semmi probléma. Az a flexelés meg amúgy növeli a villanyszámlát, de az már biztos csak mellékes.

    VálaszTörlés
  11. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  12. 🐍Pénz és szaktudás nélkül ingyen,🐉"akkor is megcsinálom" 🏗🧱🐐végülis🦕

    VálaszTörlés